Self-determined profiles of academic motivation

2022-01-04
Tóth-Király, István
Morin, Alexandre J. S.
Valuch, Mariann
Bőthe, Beáta
Gábor, Orosz
Rigó, Adrien
SpringerLink
This study was designed to investigate academic motivation profiles (and their similarity) among distinct samples of high school students. Anchored in recent developments in Self-Determination Theory, these profiles were estimated while considering both the global and specific nature of academic motivation. The role of fixed mindsets and parenting practices in predicting profile membership, as well as the implications of these profiles for several outcomes, were also investigated. Latent profile analysis revealed five profiles (Weakly Motivated, Moderately Motivated, Self-Determined, Amotivated, and Strongly Motivated) differing in global and specific motivation levels. Fixed mindset was weakly related to profile membership, perceived parenting practices showed more widespread associations. Most desirable outcomes were linked to the Self-Determined and Strongly Motivated profiles, and then to the Moderately Motivated, Weakly Motivated, and Amotivated profiles.
Motivation and emotion, 1-43 (2021)
10.1007/s11031-021-09918-x
Self-determination theory (SDT) , Global self-determination , Self-reported grades , Profiles , Life satisfaction , Grit , Dropout intentions , Latent profile analysis (LPA) , Academic motivation , Bifactor exploratory structural equation modeling (bifactor-ESEM)
article de recherche