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Personne :
Vandersmissen, Marie-Hélène

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Nom de famille

Vandersmissen

Prénom

Marie-Hélène

Affiliation

Université Laval. Département de géographie

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Identifiant Canadiana

ncf10267225

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Résultats de recherche

Voici les éléments 1 - 3 sur 3
  • PublicationRestreint
    The effects of land use planning on housing spread : a case study in the region of Brest, France
    (Butterworth Scientific, 2019-12-23) Thériault, Marius; Le Berre, Iwan; Dubé, Jean; Vandersmissen, Marie-Hélène; Maulpoix, Adeline
    This work provides a long-term study of housing development in the Brest region (France). Its main objective is to test the efficiency of the French laws and of urban planning bylaws to control housing development in the coastal zone. Based on the yearly status of available plots, a panel longitudinal analysis (1968–2009) is developed. It combines survival analyses with spatial-temporal diffusion indices, to assess their joint effects on the urban form evolution considering accessibility, proximity, spatial contiguity, temporal continuity, edge waves versus leapfrog growth, etc. That allows testing hypotheses about the diffusion processes, and the achievement of sustainable urbanism to increase density, promote adjacency and avoid urban sprawl and its detrimental effects on the environment and climate. The main finding is that national laws need land planning to deploy locally and that municipalities and stakeholders still prefer economic development over environmental conservation. That is putting emphasis on a restricted (short term) view of sustainable development.
  • PublicationAccès libre
    Déplacements d'accompagnement d'enfants en milieu urbain au Québec : une expérience pénible?
    (Articulo, 2011-10-14) Vandersmissen, Marie-Hélène
    Dans cet article, nous nous intéressons aux déplacements effectués en milieu urbain au Québec par des adultes pour accompagner leur(s) enfant(s) vers des lieux d’activité (incluant les écoles). Nous nous questionnons plus particulièrement sur leur caractère pénible ou contraignant, dans la mesure où ces déplacements s’inscrivent dans une organisation quotidienne d’activités programmées, ordonnées et enchaînées dans un cadre temporel relativement limité. L’objectif consiste à explorer et à documenter ce type de déplacements en tentant de cerner les pratiques, les configurations et, jusqu’à un certain point, les émotions qui y seraient associées de manière à révéler leur pénibilité. Pour réaliser cette exploration, nous utilisons l’enquête sociale générale sur l’emploi du temps (ESG, 2005) produite par Statistique Canada. Si les résultats obtenus nous permettent de mieux décrire le contexte parfois contraignant des accompagnements d’enfants, ils ne nous permettent cependant pas de considérer ce type de déplacements comme pénible ou contraignant, sauf dans le cas d’un faible pourcentage de parents. Ces résultats exploratoires semblent montrer que plus le déplacement résidence-travail du parent accompagnateur est court, plus ce dernier aura de chances d’apprécier le fait de conduire son ou ses enfants à différentes activités.
  • PublicationAccès libre
    Modeling spatio-temporal diffusion of carsharing membership in Québec City
    (Elsevier, 2014-05-29) Coll, Marie-Hélène; Thériault, Marius; Vandersmissen, Marie-Hélène
    During the last few years, car sharing has undergone significant growth, both in Canada and around the world. In this type of service, users share access to a fleet of vehicles, thereby giving them most of the advantages of automobile use, such as its temporal and spatial flexibility, without many of the constraints of ownership. This study analyzes the geographical and socio-economic factors that favour membership of a carsharing service in Québec City. We combined Cervero’s and Kockelman’s 5D model (density, diversity, design, distance to transit, and destination accessibility) with Hägerstrand’s concept of innovation diffusion so as to analyze the evolution of potential car-sharing membership. Zero-inflated negative binomial (ZINB) regression was used to model the spatial diffusion of the number of car-sharing members in Québec City from 1996 (two years after its inauguration) to 2008 at the local scale, with an annual time step. Results indicate that the carsharing distribution did, indeed, follow Hägerstrand’s innovation diffusion model and that, even though some of the 5D model significantly influenced membership, it was socio-economic factors (education, non-motorization, and family structure) that most greatly affected the membership rate in the service area. The model is used to assess and discuss market coverage potential in Québec City. Keywords: carsharing, sustainable mobility, Hägerstrand’s innovation diffusion model, 5D model, spatiotemporal modeling