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Personne :
Locat, Jacques

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Nom de famille

Locat

Prénom

Jacques

Affiliation

Université Laval. Département de géologie et de génie géologique

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Identifiant Canadiana

ncf10036281

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Résultats de recherche

Voici les éléments 1 - 3 sur 3
  • PublicationAccès libre
    Établissement de scénarios d’accélération et de vitesse de grands glissements rocheux actifs : le cas de Black Lake
    (GEOQuébec, 2015-09-01) Leblanc, Jonathan; Grenon, Martin; Locat, Jacques; Turmel, Dominique
    Since 2010, multiple landslides happened in the vicinity of LAB D’Amiante du Canada (LAC) mine (Thetford Mines, Québec, Canada). In 2010, a landslide affected the west wall of the main pit. In July 2012, another landslide affected the South-Eastern portion of the main pit. The 2012 landslide is still active, and a total volume of 50 million m3 may be mobilised. Furthermore, the mine is not anymore in operation, and the water level in the open pit is rising. In the case of a brutal acceleration of the landslide, a wave may be produced. In order to analyse this wave and its potential effects, acceleration and speed scenarios need to be elaborated. A description of the landslide will first be made, followed by the elaboration of speed and acceleration scenarios, based on documented cases and numerical simulations.
  • PublicationAccès libre
    Caractérisation et surveillance d’un glissement rocheux actif d’une mine à ciel ouvert en utilisant le LiDAR
    (Société canadienne de géotechnique, 2014-06-01) Caudal, Philippe; Grenon, Martin; Locat, Jacques; Turmel, Dominique
    En Juillet 2012, une large rupture de pente s’est produite sur le mur Est de la mine LAB Chrysotile de Thetford Mines Québec, Canada. Cette rupture de pente a eu un impact irrémédiable sur la route régionale située au sommet de la pente, affectant l'économie des communes environnantes. L’objet de cet article est de comprendre ce glissement de terrain en utilisant à la fois le LiDAR à balayage laser terrestre (TLS) et aérien (ALS) . Depuis 2010, trois ALS et douze TLS ont été réalisés pour caractériser et surveiller le glissement. Le balayage laser a d'abord été utilisé pour étudier la géométrie du glissement : son volume, la topographie, la taille et l'orientation de l'escarpement, etc. Il a ensuite été utilisé pour étudier les déplacements 3D pour avoir une meilleure compréhension de la cinématique du glissement. Cet article montre clairement la capacité du balayage LiDAR à fournir des informations quantitatives pertinentes sur la masse rocheuse en mouvement.
  • PublicationAccès libre
    Assessment of the influence of the slope stability conditions of an inactive open-pit mine on the design of a nearby highway
    (La Société canadienne de géotechnique, 2014-06-01) Amoushahi, Sina; Grenon, Martin; Locat, Jacques; Turmel, Dominique
    This paper presents a review of the literature on the design of public roads in the vicinity of open-pit mines, focusing on the latter's impact on slope stability. It then presents a case study on the design of a major new regional highway along the crest of an abandoned mine in the city of Thetford Mines, Québec, Canada. The first step involved a back analysis of a recent slope failure close to the location of the planned highway in order to derive rock mass properties at the slope scale. Analyses were conducted using the Shear Strength Reduction (SSR) method coupled with finite element (FE) modeling as well as the limit equilibrium analysis (LE) method. Airborne LiDAR surveying results were used in order to calibrate and validate the models. Forward modelling was then performed to assess future slope stability.