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Personne :
Brisson, Valérie

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Nom de famille

Brisson

Prénom

Valérie

Affiliation

Université Laval. Département d'études sur l'enseignement et l'apprentissage

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ncf11857081

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Résultats de recherche

Voici les éléments 1 - 3 sur 3
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Les profils de littératie des enfants de maternelle en lien avec les contextes socioécologiques des familles

2009, Brisson, Valérie, Pagé, Pierre

À l'âge de cinq ans, les enfants québécois intègrent la maternelle. Chacun arrive avec son bagage. Certains ont connu un milieu familial où l'on accorde beaucoup d'importance aux apprentissages liés à la littératie, tandis que pour d'autres, le milieu familial y accordait beaucoup moins d'importance, voire même, pas du tout. Dans cette étude, on tentera de faire la lumière sur les liens entre certaines compétences liées à l'émergence de la littératie et certains facteurs familiaux qui favorisent le développement de ces premières compétences. Le premier chapitre pennettra de définir et de comprendre comment l'émergence de la littératie est liée au milieu familial. Plus spécifiquement, dans un premier temps, on, verra que le modèle théorique de Gough, Hoover, Peterson (1996) cité dans Roberts, Scott, (2006) comprend deux grandes compétences soit la compréhension et le décodage ainsi que plusieurs habiletés sous-jacentes nécessaires à l'apprentissage de la lecture et de l'écriture. En fait, l'utilisation des épreuves liées à ces différentes habiletés sera faite pour mesurer le niveau d'émergence atteint par les élèves: le traitement de ces mesures par des analyses en regroupement hiérarchique (cluster) va pennettre d'établir des profils d'élèves en littératie. De plus, le bulletin de maternelle sera utilisé comme le moyen d'évaluer le jeune élève de 5 ans quant à sa compétence à communiquer oralement ou par écrit en français. Dans un deuxième temps, en s'inspirant de l'étude de Bronfenbrenner (1993), on a sélectionné trois facteurs liés à la famille, soit le revenu familial, le niveau de scolarisation, ainsi que les pratiques éducatives qui ont une incidence sur le développement sociocognitif du jeune enfant: ce regroupement de facteurs familiaux s'appelle le contexte socioécologique des familles. Ensuite, dans le deuxième chapitre, celui de la méthodologie, le protocole de passation des diverses épreuves sera décrit. Notre objectif étant de faire des liens entre les différentes mesures de l'élève et les mesures de la famille, alors on a pratiqué les différents types d'analyses qui sont expliqués dans le troisième chap'itre, celui des résultats. En fait, l'originalité de cette étude réside probablement dans les analyses non paramétriques (Khi-deux) qui ont pennis d'établir des liens entre les profils de littératie et les contextes socioécologiques des familles. Ces analyses font ainsi apparaître des liens entre les élèves les plus et les moins compétents en littératie avec les différents contextes socioécologiques des familles qui seront d'ailleurs décrits et commentés au quatrième chapitre, celui de la discussion et de la conclusion.

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Brain aging and speech perception : effects of background noise and talker variability

2020-12-24, Brisson, Valérie, Tremblay, Pascale, Deschamps, Isabelle

Speech perception can be challenging, especially for older adults. Despite the importance of speech perception in social interactions, the mechanisms underlying these difficulties remain unclear and treatment options are scarce. While several studies have suggested that decline within cortical auditory regions may be a hallmark of these difficulties, a growing number of studies have reported decline in regions beyond the auditory processing network, including regions involved in speech processing and executive control, suggesting a potentially diffuse underlying neural disruption, though no consensus exists regarding underlying dysfunctions. To address this issue, we conducted two experiments in which we investigated age differences in speech perception when background noise and talker variability are manipulated, two factors known to be detrimental to speech perception. In Experiment 1, we examined the relationship between speech perception, hearing and auditory attention in 88 healthy participants aged 19 to 87 years. In Experiment 2, we examined cortical thickness and BOLD signal using magnetic resonance imaging (MRI) and related these measures to speech perception performance using a simple mediation approach in 32 participants from Experiment 1. Our results show that, even after accounting for hearing thresholds and two measures of auditory attention, speech perception significantly declined with age. Age-related decline in speech perception in noise was associated with thinner cortex in auditory and speech processing regions (including the superior temporal cortex, ventral premotor cortex and inferior frontal gyrus) as well as in regions involved in executive control (including the dorsal anterior insula, the anterior cingulate cortex and medial frontal cortex). Further, our results show that speech perception performance was associated with reduced brain response in the right superior temporal cortex in older compared to younger adults, and to an increase in response to noise in older adults in the left anterior temporal cortex. Talker variability was not associated with different activation patterns in older compared to younger adults. Together, these results support the notion of a diffuse rather than a focal dysfunction underlying speech perception in noise difficulties in older adults.

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Brain aging and speech perception : effects of background noise and talker variability

2020-12-24, Brisson, Valérie, Tremblay, Pascale, Deschamps, Isabelle

Speech perception can be challenging, especially for older adults. Despite the importance of speech perception in social interactions, the mechanisms underlying these difficulties remain unclear and treatment options are scarce. While several studies have suggested that decline within cortical auditory regions may be a hallmark of these difficulties, a growing number of studies have reported decline in regions beyond the auditory processing network, including regions involved in speech processing and executive control, suggesting a potentially diffuse underlying neural disruption, though no consensus exists regarding underlying dysfunctions. To address this issue, we conducted two experiments in which we investigated age differences in speech perception when background noise and talker variability are manipulated, two factors known to be detrimental to speech perception. In Experiment 1, we examined the relationship between speech perception, hearing and auditory attention in 88 healthy participants aged 19 to 87 years. In Experiment 2, we examined cortical thickness and BOLD signal using magnetic resonance imaging (MRI) and related these measures to speech perception performance using a simple mediation approach in 32 participants from Experiment 1. Our results show that, even after accounting for hearing thresholds and two measures of auditory attention, speech perception significantly declined with age. Age-related decline in speech perception in noise was associated with thinner cortex in auditory and speech processing regions (including the superior temporal cortex, ventral premotor cortex and inferior frontal gyrus) as well as in regions involved in executive control (including the dorsal anterior insula, the anterior cingulate cortex and medial frontal cortex). Further, our results show that speech perception performance was associated with reduced brain response in the right superior temporal cortex in older compared to younger adults, and to an increase in response to noise in older adults in the left anterior temporal cortex. Talker variability was not associated with different activation patterns in older compared to younger adults. Together, these results support the notion of a diffuse rather than a focal dysfunction underlying speech perception in noise difficulties in older adults.