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Personne :
Ben Ali, Maha

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Nom de famille

Ben Ali

Prénom

Maha

Affiliation

Université Laval. Département de génie mécanique

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Identifiant Canadiana

ncf10797932

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Résultats de recherche

Voici les éléments 1 - 5 sur 5
  • PublicationAccès libre
    Approches intégrées de gestion de la demande dans l'industrie de bois d'œuvre
    (2018) Ben Ali, Maha; Gaudreault, Jonathan; D'Amours, Sophie
    Les entreprises du bois d’oeuvre ont besoin d’une part de synchroniser les activités de production, d’approvisionnement et de ventes, et d’autre part, de maximiser les profits face à une demande hétérogène et saisonnière. L’objectif de cette thèse de doctorat est de développer et d’évaluer de nouvelles approches intégrées de gestion de la demande dans un contexte de capacité limitée, afin de mieux orienter ces entreprises de façon à maximiser les profits et à améliorer la satisfaction des clients les plus prioritaires. Le cas d’étude, inspiré de la réalité des entreprises du bois d’oeuvre québécoises, considère différents clients hétérogènes, des processus de production divergents et plusieurs usines oeuvrant dans un mode de fabrication pour les stocks, où les plans d’approvisionnement, de production et de ventes sont pilotés par les prévisions de la demande et des prix. Dans cette thèse, on commence par définir un cadre décisionnel mutiniveau afin de supporter les décisions d’allocation prises aux niveaux tactique et opérationnel, ainsi que les promesses de livraison conclues en temps réel. En particulier, on propose un processus de gestion de la demande intégrant la planification des ventes et des opérations (S&OP) avec la promesse de livraison basée sur les concepts de gestion des revenus : une nouvelle formulation mathématique, intégrant un modèle S&OP adapté à l’industrie du bois d’oeuvre et un modèle de promesse de livraison utilisant des limites de réservation imbriquées, est fournie. Cette formulation offre la possibilité de changer les décisions d’allocation en temps réel tant que les commandes fermes ne sont pas expédiées. Une plateforme d’optimisation et de simulation en horizon roulant est développée afin d’évaluer la valeur de l’intégration de la planification des ventes et des opérations et de la gestion des revenus. Les résultats de simulation ont démontré la capacité d’un processus intégrant le S&OP et la gestion des revenus, dans un contexte de capacité limitée et face à une demande hétérogène et saisonnière, à réaliser des meilleurs profits et à mieux satisfaire les clients prioritaires que les processus conventionnels de gestion de la demande. La plateforme d’optimisation et de simulation développée est utilisée, dans une seconde étape, pour étudier la performance de différents processus intégrés de gestion de la demande face à différentes situations du marché. En effet, on compare différentes séquences d’arrivée des commandes et deux approches de promesse de livraison. A cette fin, on adopte une nouvelle procédure de planification et d’analyse des expériences dans un contexte de gestion de la chaîne d’approvisionnement : un plan de remplissage d’espace est utilisé pour définir des scénarios variés du marché et des métamodèles de krigeage sont générés pour analyser les résultats. L’analyse des résultats a mis en évidence l’amélioration potentielle de performance qu’on peut atteindre en utilisant les concepts de gestion des revenus et a démontré l’impact de la séquence d’arrivée des commandes sur le profit annuel et le niveau de satisfaction des clients prioritaires. Les implications managériales qui découlent de cette analyse sont également présentées. Dans une troisième étape, on analyse l’effet de la substitution et de certains concepts de gestion des revenus. En particulier, on investigue l’intérêt d’offrir à certains clients privilégiés un produit de qualité supérieure au prix du produit original demandé (soit l’équivalent d’un sur-classement pour les entreprises de service), ce qui est une pratique assez commune dans l’industrie du bois d’oeuvre. À cette fin, on introduit la dimension produit dans le modèle de promesse de livraison basée sur les concepts de gestion des revenus et on mène une simulation en horizon roulant afin de comparer différentes approches intégrées de promesse de livraison. Les résultats de simulation soulignent l’efficacité d’une approche de promesse de livraison intégrant le sur-classement et les concepts de gestion des revenus, comparée aux pratiques communes utilisées pour satisfaire la demande dans un contexte de capacité limitée. En effet, le sur-classement s’avère significativement bénéfique s’il est associé aux concepts de gestion des revenus, vu que l’utilisation de limites de réservation empêche de proposer un sur-classement si le produit en question a été alloué à des commandes plus rentables.
  • PublicationAccès libre
    Configuration and evaluation of an integrated demand management process using a space-filling design and Kriging metamodeling
    (Elsevier, 2018-01-09) Gaudreault, Jonathan; Carle, Marc-André; Ben Ali, Maha; D'Amours, Sophie
    Objective This research aims to develop a basic understanding of a demand management process integrating sales and operations planning (S&OP) and order promising in a Make-To-Stock environment and to compare different demand management policies with limited capacity. Contribution Typical researches about demand management processes analyze few system specifications or vary few potential factors one at a time. Yet, additional insights can be obtained by employing a space-filling design and Kriging metamodeling for analysis. Methodology We compare two configurations of the integrated demand management process. While the First-Come First-Served concept is used at the order promising level for the first configuration, the second configuration uses nested booking limits and gives advantage to profitable customers and attractive periods. Considering various order arrival sequences, we generate Kriging metamodels that best describe the nonlinear relationships between four environmental factors (demand intensity, demand forecast error, customer heterogeneity and coefficient of variation) and three performance measures (yearly profit margin, yearly sales and high-priority fill rate) for Canadian softwood lumber firms. Since our simulation experiments are time-consuming, we employ a Latin hypercube design to efficiently take into account different market situations. Results Our analysis reveals the potential to improve the performance of the demand management process if we know high-priority customers needs before fulfilling low-priority orders and if we use nested booking limits concept.
  • PublicationRestreint
    Simulating an integrated revenue management approach in a production system with product substitution
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2019-02-04) Gaudreault, Jonathan; Carle, Marc-André; Ben Ali, Maha; D'Amours, Sophie
    Most revenue management publications dealing with substitutable products in a manufacturing context have focused on pricing issues. They consider that substitution is a customer’s decision which occurs as a response to product price differences. In our study, substitution is considered as the firm’s policy. We focus on the extension of the revenue management to practical applications in manufacturing and we are motivated by the Canadian softwood lumber case where product substitution is a common demand fulfillment practice. We aim, first, to propose a generic consumption model integrating both capacity control and product substitution decisions and second, to evaluate, using a rolling horizon simulation, the performance of this integrated model in different settings compared to common demand fulfillment approaches. In addition to practical implications, our study contributes to the existing demand fulfillment literature since we simulate different consumption models integrated with a Sales and Operations Planning model.
  • PublicationAccès libre
    Integrating revenue management and sales and operations planning in a Make-To-Stock environment : softwood lumber case study
    (INFOR Journal, 2019-02-26) Gaudreault, Jonathan; Carle, Marc-André; Ben Ali, Maha; D'Amours, Sophie
    Most research regarding revenue management in manufacturing has considered only a short-term planning horizon, assuming supply and production data exogenously given. Motivated by the case of the Canadian softwood lumber industry, this paper offers additionally a medium-term visibility for firms with limited capacity and faced with seasonal markets. We propose a demand management process for Make-To-Stock environments, integrating sales and operations planning (S&OP) and order promising based on revenue management concepts. Given heterogeneous customers, divergent product structure and multiple sourcing locations in a multi-period context, we first define a multi-level decision framework in order to support medium-term, short-term and real-time sales decisions in a way to maximize profits and to enhance the service level offered to high-priority customers. We further propose a mathematical formulation integrating an S&OP network model in the Canadian softwood lumber industry and an order promising model using nested booking limits. This new formulation allows reviewing previous order promising decisions while respecting sales commitments. A rolling horizon simulation is used to evaluate the performance of the proposed process in various demand scenarios and provides evidence that better performances can be achieved compared to common demand management practices by integrating S&OP and revenue management concepts.
  • PublicationAccès libre
    Kriging analysis of an integrated demand management process in softwood industry
    (Elsevier, 2017-10-18) Gaudreault, Jonathan; Carle, Marc-André; Ben Ali, Maha; D'Amours, Sophie
    Objective: This paper aims to develop a basic understanding of a demand management process integrating sales and operations planning (S&OP) and order promising in a Make-To-Stock environment and to compare different demand management policies. Contribution: Typical researches about demand management processes analyze few system specifications or vary few potential factors one at time. Yet, we can get additional insights by employing design of experiments (DOE). Methodology: For making promises, we compare a First-Come First-Served approach to an approach using nested booking limits and giving advantage to profitable customers and attractive periods. Considering various sequences of order arrival, we generate Kriging metamodels that best describe the nonlinear relationships between the simulation responses and system factors for Canadian softwood lumber firms. We employ a Latin hypercube design to take into account different environmental scenarios. Results: Our analysis reveals the potential to improve the performance of the demand management process if we know high-priority customers needs before fulfilling less-priority orders and if we use nested booking limits concept.