Supervision of pre-service teacher : using Internet collaborative tools to support their return to their region of origin

Authors: Hamel, Christine
Abstract: As part of the bachelor's degree in Secondary Education at Laval University, students have the option of completing a final practicum in their region of origin. The structure of this final practicum requires new configurations in order to meet not only the requirements of practical training in teaching, but also the needs of remote communities who want to see students return home after their studies. This article aims to examine the various mechanisms put in place during an experimental design for academic proximal supervision of a practicum conducted with the assistance of information technology and communication, in particular video-conferencing and an electronic forum. The results show that video-conferencing can reproduce the main steps of the practicum and the electronic forum increases the interactions between pre-service teachers. The practice of university supervisor is transformed while preserving the triad between him, the cooperative teacher and pre-service teacher.
Dans le cadre du baccalauréat en enseignement secondaire à l'Université Laval, les étudiants ont la possibilité d'effectuer un stage de fin d'année dans leur région d'origine. La structure de ce stage nécessite de nouvelles configurations afin de répondre non seulement aux exigences de la formation pratique pour l'enseignement, mais aussi aux besoins des communautés isolées qui aimeraient voir les étudiants rentrer chez eux après leurs études. Cet article a pour but d'examiner les différents mécanismes mis en place au cours d'une conception expérimentale pour l'encadrement proximal académique d'un stage effectué avec l'aide des technologies de l'information et de la communication, en particulier la vidéoconférence et un forum électronique. Les résultats montrent que la vidéoconférence peut reproduire les principales étapes du stage et le forum électronique augmente les interactions entre les enseignants en formation. Le rôle du superviseur académique est transformé tout en préservant la triade entre lui, l'enseignant coopératif et l'enseignant en formation.
Issue Date: 1 March 2012
Open Access Date: 17 March 2016
Document version: VoR
Permalink: http://hdl.handle.net/20.500.11794/402
This document was published in: Canadian Journal of Education = Revue canadienne de l'éducation , Vol. 35 (2), 141–154 (2012)
http://www.cje-rce.ca/index.php/cje-rce/article/view/1010/1268
Société canadienne pour l'étude de l'éducation
Collection:Articles publiés dans des revues avec comité de lecture

Files in this item:
SizeFormat 
Hamel - 2012.pdf259.55 kBAdobe PDFView/Open
All documents in CorpusUL are protected by Copyright Act of Canada.