Les déterminants de la procrastination académique : un modèle médiationnel du contexte familial et des processus du soi

Authors: Nadeau, Marie-FranceSénécal, CarolineGuay, Frédéric
Abstract: Connell and Wellborn proposed a model which posits that the social context influences the development of self system processes which in turn have an impact on school engagement. The purpose of the present study was to test the validity of the Connell and Wellborn's model in line with academic procrastination. The model suggests that self-determination in family activities (implication) and the quality of the relation between parents and their children (structure) are positively associated to children's self-system processes (competence, autonomy, and relatedness). Moreover, the model proposes that children's self-system processes are negatively related to academic procrastination. Participants were 100 families (father, other, and children) from the Quebec city area. Results from path analysis supported the model. Theoretical implications of the findings are discussed in line with Connell and Wellborn's model.
Connell et Wellborn (1991) ont développé un modèle qui propose une influence du contexte social sur le développement des processus du soi de l’élève et l’impact de ceux-ci sur son engagement au plan scolaire. Le but de cette étude est de vérifier la validité de ce modèle en regard de la procrastination académique. Plus précisé- ment, ce modèle propose que l’autodétermination en famille (l’implication) et la qualité des relations parentsenfants (la structure) sont associées positivement aux processus du soi de l’enfant (sentiments de compétence, d’autodétermination et d’appartenance sociale). En retour, il est proposé que les processus du soi sont négativement liés à la procrastination académique de l’élève. Cent familles (mère, père et enfant) de la région de Québec ont participé à l’étude. Globalement, les résultats de l’analyse acheminatoire soutiennent les liens proposés par le modèle. Les résultats sont discutés à la lumière du modèle de Connell et Wellborn (1991).
Document Type: Article de recherche
Issue Date: 1 April 2003
Open Access Date: Restricted access
Document version: VoR
Permalink: http://hdl.handle.net/20.500.11794/14016
This document was published in: Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des Sciences du comportement, Vol. 35 (2), 97–110 (2003)
https://doi.org/10.1037/h0087192
University of Toronto Press
Alternative version: 10.1037/h0087192
Collection:Articles publiés dans des revues avec comité de lecture

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