Movements of the Quebec bridge's suspended span measured by GNSS technology

Authors: Santerre, RockSmadi, YoussefBourgon, Stéphanie
Abstract: The Quebec Bridge was completed in 1917 and it is still the longest cantilever bridge in the world. Overall, the actual movements of its suspended span, as detected by GNSS (between 2012 and 2013), are in fair agreement with the original design calculations: for the train loading effect on the vertical movement (17 cm for one freight train); the transversal wind load effect on the transversal movement (32 cm for a wind speed of 170 km/h); and the temperature loading effect on the ver ti cal movement of the suspended span (3.2 cm for a 50°C temperature variation). Further movements have been detected by GNSS technology, namely: the transversal and longitudinal movements of the suspended bridge span due to train passages (11 cm transversally, at the top of the suspended span, and 1 cm longitudinally); the transversal movement of the bridge caused by solar radiation (differential) conditions on both sides of the bridge (5 cm for high solar radiation values); and the longitudinal movement of the suspended span of the Quebec Bridge at temperatures lower than 6°C (7 cm to −25°C).
La construction du pont de Québec a été achevée en 1917 et il est toujours le plus long pont cantilever au monde. Dans l'ensemble, les mouvements actuels de sa travée suspendue détectés par GNSS (entre 2012 et 2013) correspondent bien avec les calculs d'origine : pour l'effet de charge des trains sur le mouvement vertical (17 cm pour un train de fret); l'effet de charge du vent transversal sur le mouvement transversal (32 cm pour une vitesse de vent de 170 km/h); et l'effet de charge de la tem pérature sur le mouvement vertical de la travée suspendue (3,2 cm pour une variation de température de 50°C). D'autres mouvements ont été détectés par la technologie GNSS, à savoir : les mouvements transversaux et longitudinaux de la travée suspendue du pont en raison du passage de trains (11 cm transversalement, au sommet de la travée suspendue et 1 cm lon gi tudinalement); le déplacement transversal du pont provoqué par les conditions du rayonnement solaire (dif féren tiel) sur les deux côtés du pont (5 cm pour les valeurs élevées de rayonnement solaire); et le déplacement longitudinal de la travée suspendue à une température inférieure à 6°C (7 cm à −25°C).
Document Type: Article de recherche
Issue Date: 1 December 2016
Open Access Date: Restricted access
Document version: VoR
Permalink: http://hdl.handle.net/20.500.11794/13988
This document was published in: Geomatica, 70(4): 298-312 (2016)
https://doi.org/10.5623/cig2016-405
Canadian Institute of Geomatics.
Alternative version: 10.5623/cig2016-405
Collection:Articles publiés dans des revues avec comité de lecture

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