Optimal learning in optimal contexts : the role of self-determination in education.

Authors: Guay, FrédéricRatelle, Catherine; Chanal, Julien
Abstract: This literature review provides an overview of education studies that have been guided by selfdetermination theory (SDT). First, the authors examine studies that have assessed motivation based on SDT. Second, the authors detail research that has focussed on the linkages between motivation types and students’ behavioural, affective, and cognitive outcomes. Third, the authors present studies on how learning contexts (parents, teachers) contribute to students’ motivational resources. The authors conclude that the motivation types proposed by SDT are important for understanding how students thrive and succeed at school. The authors also highlight the significant role played by teachers and parents in the development of student motivation. The authors conclude with a summary of the benefits of selfmotivation for learning and offer some recommendations for the field.
Le présent article procure une vue d'ensemble des études sur l'éducation qui ont été guidées par la théorie de l'autodétermination. En premier lieu, nous examinons les études qui ont évalué la motivation fondée sur la théorie de l'autodétermination. Nous expliquons ensuite la recherche portant sur les liens existant entre les types de motivation et les résultats des étudiants en matière de comportement et de composantes affectives et cognitives. Nous présentons aussi les études sur les contextes d'apprentissage (parents, enseignants) qui contribuent aux ressources motivationnelles des êtudiants. Nous en déduisons que les types de motivation proposés par la théorie de l'autodétermination permettent de comprendre les éléments qui permettent aux étudiants de se démarquer et de réussir en milieu scolaire. Nous mettons aussi en relief le rôle important que jouent les enseignants et les parents dans le développement de la motivation de l'éudiant. En conclusion, nous présentons un résumé des bienfaits de l'automotivation dans le cadre de l'apprentissage et offrons quelques recommandations pertinentes au domaine en question.
Document Type: Article de synthèse
Issue Date: 1 August 2008
Open Access Date: Restricted access
Document version: VoR
Permalink: http://hdl.handle.net/20.500.11794/13982
This document was published in: Canadian Psychology, Vol. 49 (3), 233–240 (2008)
https://doi.org/10.1037/a0012758
Canadian Psychological Association
Alternative version: 10.1037/a0012758
Collection:Articles publiés dans des revues avec comité de lecture

All documents in CorpusUL are protected by Copyright Act of Canada.